Pesanan Penaja

02 December 2011

K.A.W.A.N


apekebende kalau 3 bulan sekali jumpa ko panggil reunion..
dalam kamus hidup aku aku jumpa dengan kawan-kawan lama lebih dari 5 orang, outomatik aku akan istiharkanya sebagai reunion..
selepas empat tahun,
dapat kita lihat kematangan dalam hidup mereka..
masa abis setahun atau dua tahun habis belajar akan borak-borak pasal kerja...
tahun ketiga akan berborak pasal sesuatu yang berenjin..macam moto, kereta, motorbike..tapi lori tak ada lah..kadang-kadang soal kahwin diselitkan..
dan sekarang bila bertemu..
soal ekonomi jadi bualan, salute la..
dan masa ini aku dapat mengukur tahap kedewasaan mereka yang disaat 6 tahun lepas yang aku kenali berwajah seperti budak - budak sekolah yang skema..
aku rasa macam baru semalam je aku kenal mereka-mereka ni semua.
baru semalam rasanya kena hadap family camp yang pertama dalam hipup,
lepas tu kene bersama-sama uruskan sendiri
kemudian sama menjadi otai dan pergi family camp ala-ala VIP..
dan sekarang ada kalangan mereka-mereka di sisi aku yang menumpahkan usaha bakti mereka untuk UiTM, tahniah.
kadang-kadang kita terfikir kita tak gunakan apa yang belajar dulu sekarang ni,
tapi kita jangan lupa sebab 'KAYU' la kita telah cipta satu ikatan ukhwah antara kita..
sebab KAYU lah kita melangkah untuk jadi kita sekarang..
sebab KAYU lah kita jadi kita..
kalau aku kaya raya..
aku mahu bina satu mesin masa yang boleh kita pulang pada zaman dulu kala..
zaman tahun pertama mejejak kaki di UiTM,
pertama kali masuk dalam hutan UiTM,
kali pertama cik lin tunjuk daun pada kita,
kali pertama kita kenal bongkah-bongkah kayu,
kali pertama mendukung beg camping,
kali pertama memegang mesin kayu yang sangat besar,
kali pertama menghidupkan mesin pemotong kayu,
kali pertama belajar membuat kertas.
kali pertama membacuh simen dan semuanya kali pertama..
terlalu banyak kita belajar dan akhirnya kita melangkah keluar dan membawa haluan masing..
teruskan belajar dan terus bekerja..
dan kita makin jauh setelah ada kerjaya masing-masing..
masa setiap orang berbeza..
masa setiap orang bernilai..
dan setelah 6 tahun..
walaupun jauh jalan kita..
walaupun berbeza tanah rezeki kita..
walaupun berbeza masa kita..
tapi sedarlah kita tak pernah jauh sebab kita adalah K.A.W.A.N..
yang dalam hatinya sentiasa ada
'oh..dia kawan aku'

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger