Pesanan Penaja

23 October 2011

jangan cipta sebarang alasan!!!

untuk kehadapan banyak persoalan yang kadang-kadang tak masuk otak keluar kan..contohnya,
macam..
ko rasa tak buang masa ke nak belajar lagi?
buang duet je la ko belajar lagi??
ko dah tua nak sambung belajar lagi, nanti ko jadi andartu?
ko ni putus cita ke, frust, sebab tu ko nak smbung belajar??
(segala soalan-soaln tu contoh je yer, tak de pun orang pernah tanya saya soalan-soalan pelik macam tu)

tapi sebab soalan-soalan di atas lah menyebabkan kita mencipta alasan unjtuk tak mencapai azam kita tu kan..salah siapa..salah orang yang tanya or salah kita sendiri..

kalau jawab..
salah orang tanya..
dia tak yakin kita boleh buat apa yang kita inginkan..macam dia pandang kita sebelah mata.macam dia rasa dia je boleh buat kan..tapi kadang-kadang orang macam ni, orang yang terlalu take care pasal kita..risau kita buang masa, risau kita buang duet, risau kita frust..bagus orang macam ni..terima kasih la..dia suka jaga tepi seluar kita..jadi ABAIKAN..kalau orang macam ni serabutkan hidup kita
JAWAB:: tuhan lebih mengetahui apa yang telah tertulis buatku, sekurang-kurangnya aku berusaha..aku gunakan masa sebaiknya untuk aku mencari ilmu di dunia ni, aku habiskan duit-duit ku kejalan yang betul.aku tak mengsia-siakn rezeki ku, jodoh pertemuan di tangan TUHAN..ko siapa nak kata aku akan jadi andartu..yer memang aku frust sebab aku jumpa orang macam ko, yang tak pernah bagi semangat untuk orang lain buat benda baik..comform lepas tu dia blah sambil muka macam cekodok bashi..

kalau jawab..
diri kita sendiri...
maknanya kita memang tak nak memajukan diri kita sendiri..kita biar syaitan dalam hari kita cipta alasan yang banyak..sampai kita dah putus harapan untuk capai apa yang kita nak..Ia masa ko, suka hati lah ko nak buat apa..duet ko suka hati lah nak buat apa, jodoh ko, ALLAH dah tentukan..satu masa akan ada..jdi buat apa kalau anasir-anasir luar nak kacau hidup kita untuk berjaya..

jalan kita, kita sendiru yang tempuh, orang lain hanya mampu pandang je..hanya mampu melihat..yang penting kita usaha..bukan hanya duduk..aku nak jadi kaya raya, pastu bermimpi duit jatuh dari langit..mana ada..

angan-angan perlu ada sebagai perancangan..kita rancang apa yang kita nak buat..buat ikut kata hati , bukan ikut kata orang lain..kata orang lain boleh buat sebagai rujukan bukan sebagai turutan..

nota::segala kata-kata di atas adalh pembakar semangat agar kita tak senang-senang cipta alasan..kita dah pilih jalan itu kenapa kita tak nak lauinya..kita nak juga pandang belakang balik..kita dah putus harapan..ingatlah SEMALAM ADALAH SEJARAH..HARI INI ADALAH KENYATAAN..ESOK ADALAH HARAPAN..syukur sepanjang hidup ini tak ada orang yang selalu beri kata-kata negetive pada saya, saya bersyukur ada orang-orang POSITIF di sekeliling saya..dan saya sayang mereka...

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger