Pesanan Penaja

14 March 2012

Pentingnya sebuah organisasi keluarga

peringatan: entry ini sangat panjang dan ditulis ketika mengantuk, sorry jika ada sebarang ejaan, ayat atau kosa kata yang salah..

Tajuk macam nak buat esei SPM je..ini la gambar keluarga saya..versi ilustration..
versi real ni punye kat sebelah kanan anda tu..muka 'copy paste' semua ye

ayah : selain sebagai ketua keluarga dan beliau adalah seorang yang sangat penting dalam
menurunkan tanda tangan untuk report kad dan borang kebenaran, ada sekali tu masa sekolah menengah, cikgu umumkan sesiapa nak pergi ikut kem AADK, kalau tak silap di Tekam Plantation resort dan masa zaman sekolah aku ni hanya macam rakyat jelata yang biasa lepas tu naik pangkat sikit sewaktu tingkatan 4 jadi hulubalang sekolah ( pengawas da) sebab ramai pengawas yang dah dah tukar sekolah, atas sebab tak ada pilihan lain jadi saya pun terpilihla..al-kisahnya.. ok..berbalik cerita asal..atas sebab salah seorang peserta tak dapat turut serta, cikgu 'offer' tempat tu pada pelajar lain..dan aku ni memang suka menawarkan diri tanpa berfikir panjang..dan dengan kelam kabutnya aku dibenarkan balik awal untuk mengemas barang dan cikgu bagi satu surat untuk borang kebenaran..dan ayah aku telah sign di bahagian PENGETUA..
aku ingat lepas ini ayah aku akan berhati-hati masa nak sign surat tapi masa hantar adik aku masuk sekolah asrama penuh, ayah aku sekali lagi telah tersalah 'Sign' di bahagian pengetua juga.. ayah rabun jauh..jadi mungkin dia tak perasan yang dia telah tersalah..ayah renjer perhilitan..tapi masa kecik-kecik dulu aku selalu bayangkan ayah aku seorang 'Power rengers' colour apa..aku tak tahu..

Emak:: sebab ayah power rengers, jadi dia selalu keluar untuk membasmi raksasa-raksasa liar dalam hutan tu, macam harimau, gajah, rusa, dan macam-macam lagi ( kanak-kanak dibawah 13 tahun memelukan bimbingan sewaktu membaca blog aku ni, nanti dorang tak kenal mana satu haiwan, mana satu raksasa). Kadang-kadang ayah keluar sampai 2 hari dan kadang-kadang 2 minggu, jadi mak la yang selalu ada, dah la anak bederet-deret lepas tu nakal-nakal pulak tu.
Mak ni kira macam timbalan perdana menteri la..sebab kalau mintak sesuatu ngan mak, mak akan usulkan kat ayah, pastu masuk dewan untuk bersidang la..nanti keputusan akan keluar samada lulus atau tak diluluskan.Keluarga kami bukan senang, anak 6 duduk pulak kat bandaraya temerloh tu..kami diajar untuk dapatkan sesuatu mesti berusaha, ingat lagi masa form 3 aku nak beli buku latihan untuk PMR, tanah kat quaters tu banyak terbiar dan hobi mak dan ayah saya bercucuk tanam..bukan bercucuk tanam dalam facebook tau..jadi ada la pisang dalam setandan dua..jadi mak buatkan kerepek dan aku akan jual kat sekolah...duit hasil jualan mak saya tak ambik dia suruh saya beli buku latihan..sampai sekarang saya ingat..dan lepas cukup duit beli buku latihan saya teruskan buat peniaggaan tu dan cikgu tak pernah tahu..kreatif tak mak saya..dan saya sedar mak saya adalah insan yang yang pertama sedar saya minat menulis, sebab dia jumpa buku yang saya tulis pasal keluarga saya dan saya tulis mak saya garang..huh~~

adik 1: Dulu aku cukup anti dengan dia ni, sebab masa aku kecik aku ada banyak mainan tapi lepas dia muncul semua mainan jadi jahanam, dari kecik dia sudah menunjukkan kebolehan untuk memperbaiki satu barang, pernah waktu dia bayi lagi, aku ingat aku pernah tolak dia jatuh kerusi lepas tu aku buat muka tak bersalah "akak tak buat apa-apa pun"..syukurla dia hidup lagi sampai sekarang boleh juga aku menumpang balik kampung..

adik 2: dia ni banyak keletah, dari kecik dah teserlah peragai mat romeo nye, dia yang paling teruk pelatnye..asyik cakap alik apong..alik apong..alik apong je..dah mempunyai awek sewaktu berumur 4 tahun lagi..dan lagi satu aku perasan..budak-budak suka dengan dia..walaupun masa tu dia buat muka poyo dia tu..

adik 3 : satu-satunya adik perempuan aku..dulu tak rapat sebab aku kuat jeles..manja sangat macam perca buruk..tau la muka tu comel macam mix..sebab masa mak aku ngandungkan dia ni, ayah aku kene buat kerje dengan sorang minah saleh ni, kalau tak silap namanya jane..jadi agaknya terkene kenan minah saleh tu, lahir-lahir ko terus rambut perang muka macam orang putih..nasib baik ayah buat keje dengan orang putih, kalau dengan negro rupa raihana umbrella ko dik..tapi sekarang dah oke dah, dia la yang selalu merembat baju aku yang tak muat tu..tak la membazir kan..

adik 4: dia ni dari lebih sikit dari orang lain, lebih aktif, lebih pandai, lebih cergas, lebih nakal dan lebih sakit..
masa form 1 dah start duduk asrama, nasib baik dia ni jenis boleh survive..sekarang dah form 4 dah..aku janji nak bagi dia hadiah sebab dapat 7A waktu PMR hari tu..sampai sekarang tak ada-ada lagi hadiahnya..aku buntu..nak bagi apa ni...

adik 5: paling manje..kadang-kandang paling mengada..kalau belajar dengan aku tak sah kalau tak menangis..aku garang tau..mainan kesukaan si anak kucing tu..mulut dia ni kadang-kadang macam bom..menusuk ke kalbu..pernah sekali tu aku betekak dengan dia, Dia nak gi sekolah tapi seluarnya kotor sikit pastu aku cakap la
aku: "ami buat apa hensem-hensem, bukan ada orang nak pun"
ami: "akak ni sebuk je..awok tu ada pakwe tak"
aku: diam "ada"
ami: "kalau ada, gi kawen la"
huh~~pastu aku kene gelak dengan adik-adik aku yang lain..

selain ayah, emak dan adik kuasa 5..
ada lagi penghuni tetap kat rumah ni..dulu masa duduk Temerloh, kucing masuk rumah siap kene rembatan kencang lagi, kucing tak merasa la nak duduk-duduk begesel atas karpet mak tu..kucing gesel-gesel tepi kaki siap kene kuis lagi..sebab kebosanan yang melampau, ada seekor kucing sesat dan mak aku start bagi makan..sekarang dah ada 5 ekor dah kat rumah tu.

kucing 1: kira kucing paling senior, mak dan nenek pada kucing-kucing lain..keje dia beranak, aleh anak, pastu anak tu mati..kebolehan dia mengejut orang bangun, selagi tak bangun dia membebel sebab tu kami bagi nama bebe

kucing 2: anak bebe, sebab ekor panjang jadi kami panggil panjang la..dulu masa kecik-kecik bukan main manje je..dah tua-tua ni, tak boleh bawak begurau terus nak marah..huh~~tak suka..kelebihan hanya mampu memanjat tingkap rumah je..

kucing 3: sebab ekor pendek..jadi panggil apa..pennndeekkk..ini kucing paling redha..buat la apa-apa pun..redha je..dia ni mata sepet ala-ala korea sikit..kalau orang besila tu cepat je nak naik atas riba orang..jentik telinge kang..

kucing 4: kucing betina selain pada bebe..kucing muda lagi..tak banyak songeh sangat..dengar kata baik..

kucing 5: anak kucing..paling ngade..makan tak ada orang kacau..makan makanan beli..halau keluar dengan rotan dia pandang sebelah mata je..mana tempat boleh tido dia tido..dengil pulak tu..

satu persamaan dorang ni..suka cakar tepi kotak..habis jahanam kotak tu..

mereka ini la yang melengkapkan saya..

dan saya nak cakap saya sayang mereka semua..


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger